Naar boven

Gant

Gant

Gant is een merk van Amerikaanse afkomst opgericht door Bernard Gantmacher in de stad New Haven. In 1914 kwam Bernard als Joodse emigrant uit Oekraïne aan in New York. Hij studeerde daar voor apotheker en had een bijbaantje in de textielindustrie. Dit smaakte naar meer en zo richtte hij na zijn militaire dienst tijdens de Eerste Wereldoorlog Par-Ex Shirt Company op samen met Morris Shapiro. Het merk is in 1949 onder leiding van de twee zoons (Marty en Elliot) van Bernard Gantmacher veranderd naar de naam Gant. Gant staat vooral bekend om zijn stijlvolle kleding. Gant staat ook wel bekend om de ‘Ivy League-look’. Een stijl die is ontstaan door een Amerikaanse subcultuur van pre-universiteit studenten. Die stijl heeft Gant vandaag de dag nog steeds, maar wat moderner. Veel grof gebreide truien, trenchcoats, spijkerjackets, T-shirts, polo’s en overhemden. Bij Gant wordt veelal gebruik gemaakt van neutrale kleuren met hier een daar een uitschietende kleur. Ook staat Gant bekend om de bekende ‘Button Down’ kraag. Dit is in de jaren 50 ontworpen speciaal voor polospelers. Dit was omdat de kraag van hun overhemd tijdens het spelen tegen hun gezicht aanwaaide en dat zorgde voor frustraties. Gant heeft een grote belangstelling als het gaat om duurzaamheid. Ze hebben een initiatief bedacht genaamd ‘7 Rules’ waarmee je een duurzame garderobe kunt samenstellen. De 7 regels zijn Repear, Refresh, Relove, Remake, Regive, Recycle en Rent. Alle woorden spreken voor zichzelf en vertellen hoe ook jij je steentje bij kunt dragen. De regel Remake staat voor het opnieuw gebruiken van overgebleven stoffen. Hier maakt Gant een limited edition collectie van. Dit zijn vaak uniekere ontwerpen en gelimiteerde aantallen. De regel recycle staat voor het recyclen van Gant’s kleding. Gant heeft een initiatief bedacht dat de klant hun afgedankte Gant kleding kan recyclen in één van de Gant winkels. Zo vind Gant een nieuwe bestemming voor de kleding zodat het niet bij het vuilnis beland.